Lesson #1 - About Guitar

5. května 2010 v 20:10 | Joy |  Lessons
Ok, tak tedy začneme. Tohle je taková úplně úvodní věc, kterou by měl každý hráč vědět. Už je to celkem zaběhlá věc, takže mě nepřekvapí, když jako odezva bude, že to bylo o ničem, ale tak co, říkala jsem od začátku, tak od začátku. My jsme si to taky říkali na první hodině :) říkali jsme si toho teda víc a už jsme i hráli, ale mě k prvnímu hraní chybí jedny noty, které jsem půjčila, takže to bude až v druhé lekci :)

Kytara

Takže, co to vlastně je? Kytara je strunný nástroj, který se může skládat z mnoha typů, částí, součástí a bůhví čeho všeho. Dáme si tedy ten základní popis... takže tady je obrázek... a pod ním napíšu něco o jednotlivých částí (pořád se budeme bavit o elektrické kytaře)

...

Tělo:

Tělo elektrických kytar je většinou vyrobeno z masivů. Sice jako u akustiky není potřeba k rezonanci, ale i tak má na zvuk velký vliv. Nejčastěji se využívá mahagon (u Gibson kytar) a nebo lehčí dřeva, jako je třeba olše (Fender kytary).

Krk:

Krk samosebou slouží především k natažení strun a aby byl osazen pražci a tedy určoval jednotlivé tóny. Může být buď lepený a nebo šroubovaný. Jako materiál je nejčastější palisandr (u tmavých hmatníků) a nebo dub (u světlých). Např. u bílých Les Paul kytar se používá eben. Označení pražců bývá perleťové.

Hlava:

Hlava zakončuje kytaru a slouží k upínání strun. Mechanika kolíků může být řešena různými způsoby. U tohohle typu (Schecter Devil Floyd Rose - mimo jiné moje kytara) je doplněna zámečky, které udržují napětí strun tak, jak má být (kytara má dvojzvratné tremolo a bez zámečků by se rozlaďovala).

Kobylka/Tremolo

Druhá část pro uchycení strun je kobylka. Tu na obrázku nevidíte, ale má ji např. klasická Gibson Les Paul. Je pevně uchycená a nedá se s ní nijak manipulovat (kromě lazení oktáv apod.). To co je na obrázku, je dvojzvratné tremolo, které mimo toho, že drží napnuté struny, slouží k povolování/podlazení a natahování/přeladění strun (někdy se používá pro nahrazení bendingu).

Tremolo páka

U tohohle tremola sice stačí trochu zatlačit a už se se zvukem něco děje, ale např. u jednozvratných tremol (na jednom konci jsou přišroubované) by to bez páky nešlo. No a k čemu je jistě patrné. Páka slouží k lepší a jemnější manipulaci s tremolem.

Potenciometry:

Jedna z velice důležitých částí kytary. Bývá to většinou 1x Volume a 2x Tone (tónové clony). U téhle kytary je to řešeno ještě trochu jinak, protože má aktivní potenciometry, ale tím Vás nebudu zatěžovat, pokud Vás to vyloženě nezajímá :).

Přepínač:

Přepínač slouží k přepínání jednotlivých snímačů. Může být dvoupolohový, třípolohový (jako u této kytary) nebo i pěti polohový (Stratocaster). Jednotlivé polohy určují, který ze snímačů je právě aktivní.

U třípolohového: první poloha - kobylkový snímač, druhá - oba snímače, třetí - snímač nejblíže krku.

Snímače:

A nakonec si dáme asi nejdůležitější část kytary a sice snímače. Hlavní dělení je na single coil a humbucker. Z obrázku je doufám patrné, že singl mají prostě jen jednu řadu a humbucker dvě řady magnetů. I u mojí kytary se jedná o humbuckery (konkrétně Duncan Design). Single coil se užívají převážně u sólových kytar - mají čistší a pronikavější zvuk, humbuckery najdete u většiny rythm kytar - mají ostřejší, "špinavější" zvuk. Hodně často se objevují i kombinace těchto snímačů. Snímače slouží k převedení chvění struny s ocelovým jádrem na zvuk. Jak to probíhá technicky netuším :D ale principem je, že pod každou strunou je velmi silný magnet, který snímá chvění. Viz. obrázek. (zdroj wikipedie)

...

Kytara je ještě doplněna úchyty na popruh a uvnitř někdy můžete najít 9V baterii. Když se Vám to podaří. Nepanikařte. Opravdu tam patří. Jedná se totiž o kytaru s aktivními potenciometry :)

Tak to by bylo o kytaře asi všechno. Kdyby Vás zajímalo něco víc, určitě se zeptejte :)