Lesson #4 - Intervaly

14. srpna 2010 v 9:32 | Joy |  Lessons
Tohle je další důležitá věc z hudební teorie. Jedná se o intervaly, od kterých se pak odvíjí strašná spousta věcí, např. převraty akordů, ale vlastně samotné akordy. A co to je interval? Jako v matematice to je vzdálenost něčeho a v tomhle případě je to vzdálenost tónů.

Mimo jiné, dost dlouho jsem to nechápala, takže se nebudu divit, když to ode mě nepochopíte taky, protože tohle vysvětlit je fakt složitý.

Rozepíšu Vám to jen v oktávě, ale samozřejmě se to dá natahovat třeba od nejhlubšího E po nejvyšší tón (záleží na počtu pražců kytary a na ladění). Může být třeba intervál v rozsahu 13 tónů apod.

1. Prima              2. Sekunda
3. Tercie              4. Kvarta
5. Kvinta             6. Sexta
7. Septima          8. Oktáva

Rozlišujeme intervaly čisté a velké.

...

   Takže snad je z obrázku patrné, že interval primy (jednoho tónu),
   kvarty, kvinty a oktávy je čistý. Kdežto Interval sekundy, tercie,
   sexty a septimy je velkký. (ty šipečky jsou jen taková pomůcka,
   jak to můžete odvodit.)

   Dále můžete intervaly buď zmenšovat nebo zvětšovat a sice za pomocí křížků # a    béček b. Když k čistému intervalu přidáte béčko stane se z něj zmenšený a když křížek je zvětšený. Jen pro upřesnění, křížek tón o půl tón zvyšuje, béčko snižuje. Také můžete pracovat s velkým intervalem. Když přidáte křížek, je opět zvětšený, když béčko, je malý.

A teď už se podíváme, jak to vypadá na hmatníku. Jeden pražec je vždycky půl tón. Dám Vám sem obrázky všech intervalů, ale pozor! Mezi H a G strunou je výjimka, jelikož H struna se ladí o půl tón jinak než ostatní. Jo, je to mrcha, která dělá dycky trapnej posun :D Až Vám ukážu převraty power akordů, pochopíte to spíš. Teď prozatím základní intervaly :) (neřešte, že tam jsou označený tóny, platí to pro celý hmatník jen mi to takhle GP označoval ;))

Malá Tercie
...

Velká Tercie
...

Čistá Kvarta
...

Zvětšená Kvarta = Zmenšená Kvinta
...

Čistá Kvinta
...

Malá Sexta
...

Valká Sexta
...

Malá Septima
...

Velká Septima
...

Čistá Oktáva
...

Nebudu dávat nic dalšího, třeba ze kterých intervalů se skládá Kvit akord, protože tohle je na zpracování docela složitý, alespoň pro mě bylo, když jsem to viděla poprvé. Takže pro dnešek všechno. Opět jsem tu pro dotazy :)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 habala habala | Web | 2. listopadu 2010 v 20:20 | Reagovat

Díky za tuto lekci. Taky mi, než jsem si zvykla, štval posun mezi H a G (no vlastně občas štve i dneska:) Kdý bude další lekce? <=)

2 Joy Joy | Web | 16. listopadu 2010 v 7:15 | Reagovat

Uuuu já vím, že to tu flákám, ale začala jsem ještě teď kromě kurzů hrát v kapele a nic moc nestíhám, ale pokusím se co nejdřív. Co bys radši? Teorii nebo zase nějakej riff?

3 habala habala | Web | 20. listopadu 2010 v 21:07 | Reagovat

V pohodě a sorry, chápu, že když neni chuť ani čas, nemá cenu se k něčomu nutit.
A ke kapele gratuluju a téměř až závidim. :)) Jak se jmenujete? Jste na bandzone nebo něčem takovym?
A můžu se zeptat, jestli chodíš někam do hudebky?

4 Joy Joy | Web | 25. listopadu 2010 v 13:10 | Reagovat

[3]: no začínáme teprv, takže neprozradím zatím ani název i když už ho máme :) ... na Bandzone je brzo.. a nechodím do hudebky ale do Rockové školy - http://rockovaskola.cz/

5 habala habala | Web | 28. prosince 2010 v 13:29 | Reagovat

A teď už ho prozradíš? :) A co vůbec hrajete?
Ta Rocková škola vypadá dost zajímavě. Mít prachy, hned bych se tam přihlásila. Ve kterym jsi teď kurzu?
(Jo a nechci tě nutit, ale dala bys sem, prosím, někdy ty převraty power akordů?)

6 Joy Joy | Web | 6. ledna 2011 v 11:32 | Reagovat

[5]: no za tu dobu co jsem tu nebyla se pár věcí změnilo... už tam nechodím :D těď už soukromě k tomu učiteli http://www.rockovakytara.estranky.cz a kurz to byl hlavní... teď už hraju třetí rok pod tímhle učitelem

Aaaa slibuju, že se na to o víkendu vrhnu :) měla bych mít na to čas :)

fakt se stydím, že na to tu kašlu, ale fakt nestíhám nic