Lesson #5 - Power Akordy

9. ledna 2011 v 12:53 | Joy |  Lessons
Tak, jak jsem slíbila, další lekce je tu. Bylo tu přání Power akordy a jejich převraty. No tak jdeme na to.

Tak nejprv, než se pustíme do převrtů (ty by měly být až za dlouho, ale dám to sem), by se slušelo říct, co je to vlastně Power akord.

Klasický akord (také Kvint akord) se skládá ze 3 tónů a sice z Primy - základní tón, tercie - určuje zda je akord moll nebo dur a z kvinty. Power akord se skládá pouze ze dvou - resp. může i ze tří, ale chybí mu tercie - nerozlišuje se tedy, či je moll nebo dur. Z toho důvodu (skládá se ze základního tónu a kvinty) se označuje malou pětkou např. A5 nebo D5 apod. Tak a jak to například může vypadat Vám ukážu na několika cvičeních (kdyby měl někdo zájem o nahrávky k tomu, dejte vědět a já je někde vyhrabu):

Takže, tohle je nejjednodušší power akord. Používá se celkem často. Takže, když se podíváte na A5 akord. Ta nula je základní tón - prázdná A struna. Dvojka - tón E - je k němu v intervalu kvinta. A to je celá pointa power akordu. To semé platí D5 a E5

...

Tak a tady si to můžete procvičovat - cvičení na power akordy mám strašný mraky, v různých rytmech apod. takže se tu postupně budou taky objevovat.

...

Tak a tady je power akord na dva prsty. Teoreticky je to stejné, akorát technicky jinak, kvůli druhému prstu. Zase platí, že pětka je základní tón A, D nebo E a sedmička k němu čistá kvinta. 

...

A opět cvičeníčko :)

...

No a teď ty převraty. Je potřeba, aby jste věděli, jak vypadají na hmatníku jednotlivé intervali. Kdo neví tak viz. předchozí lekce. No převrat power akordu spočívá v přesunutí základního tónu výš nebo níž. Je na to taková pomůcka. Interval se dopočítává do devíti takže - když chcete např. převrátit kvartu (4) dopočítáte do devíti a je jasné, že se převrací do Kvinty (5). Aby to bylo srozumitelné, ukážu Vám to na obrázku. :) (omlouvám se za moje neumělé oválky :D ale malování to víte)

...

Takže jak tady vidíte - z kvinty (odzdola) se E přesunulo do kvarty, potom se od E udělala opět kvinta atd. Jde to kdekoli na hmatníku, jen pozor na H struně je půl tónový posun. Stejně by tomu bylo třeba při převratu tercie - ta by se převracela do sexty. Můžete si to zkusit na těch cvičeních, co jsem Vám dala. Dají se tak zahrát taky. Kdyby byl nějaký dotaz, určitě se ptejte, ale nejlepší je si tohle ozkoušet a pokud možno osvojit.

Tak a příště si buď dáme nějaký riff a nebo pentatonické stupnice. :)

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 habala habala | Web | 20. ledna 2011 v 19:57 | Reagovat

Jé, to jsem přesně potřebovala, MOC DĚKUJU, MOC DĚKUJU, MOC DĚKUJU, MOC DĚKUJU (1564x) !!!
A omlouvám se za otravování.:)

2 Joy Joy | Web | 21. ledna 2011 v 18:14 | Reagovat

[1]: nemáš vůbec za co děkovat, kdybys zase něco potřebovala, stačí říct ;)

3 PunkЯockM PunkЯockM | Web | 8. dubna 2011 v 17:27 | Reagovat

Budou další články? Lépe řečeno rady?:)

4 Zuzu Zuzu | Web | 10. dubna 2011 v 0:02 | Reagovat

[3]: budou budou budou... uz jsem si to přilepila na monitor abych nezapomněla :D omluvuju se... ja ted makam na noven songu tak nejak nemam cas :D

5 silwers silwers | 19. července 2011 v 11:13 | Reagovat

jen malý dotaz:
nemáš tam náhodou ty akordy dané obráceně? teda aspoň mě to tak příjde...

6 BenyM BenyM | E-mail | 16. ledna 2017 v 19:11 | Reagovat

I found this page on 18th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it's not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Simply search for:  pandatsor's tools

7 MarcoL MarcoL | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 12:23 | Reagovat

Máte spoustu zajímavých článků